woensdag 10 mei 2017


Embracing all of me    

Sinds begin vorig jaar liep ik rond met het idee om een portret van mezelf te maken waarin ik vrede kan sluiten met mijn lichaam. Door dit het centrale punt te laten worden van één van mijn schilderijen. Dit was zo bedacht, maar niet zo gedaan....

Allereerst moet je uit de kleren voor een foto die de basis gaat vormen voor je schilderij. Je moet je dus al meteen over jezelf heen zetten en kijken of de foto geschikt is om na te schilderen, qua compositie en lichtval. Dit was al de eerste best wel heftige stap. Daarna stond de uitvoering van dit idee ook even stil, want het was best confronterend voor mij om mezelf naakt op de foto te zien.

Veerle Ritstier                        IK                          2015
Daarna begont de schetsfase en de zoektocht naar afbeeldingen om om mezelf heen te zetten. Net als mijn schilderij IK, waarin een foto van mezelf uit mijn kindertijd centraal stond en daaromheen
afbeeldingen die een symbolische betekenis hebben wilde ik dat nu weer gaan doen. Deze afbeeldingen hebben de functie mij te herinneren aan het feit dat ik mooi en goed ben zoals ik ben. Het was een heel gepuzzel om de compositie goed te krijgen, maar uiteindelijk was ik tevreden en kon ik aan de laatste fase beginnen van mijn schilderij.

Het heeft toch wel een tijd geduurd voordat ik begon met de schets ook daadwerkelijk om te zetten in een schilderij. Maar omdat je vooral de achtergrond in het begin aan het schilderen bent was het nog niet zo lastig. Toen ik aankwam bij het lichaam merkte ik dat ik al op een andere manier ernaar aan het kijken was. Dit omdat het een onderdeel is van een schilderij en alle vormen het juist zo fijn maakte om het te schilderen. Het was een landschap en een mooi iets om te schilderen. In de laatste fase van het maken van het schilderij heb ik mijn lichaam geaccepteerd en ben ik het gaan zien als een mooi iets. En ervan gaan houden.

Veerle Ritstier                                                                Embracing all of me                                                                       2016









Een liefdesverklaring

Vergankelijkheid; een constant vaarwel.
Beschermen in kinderlijke onbevangenheid.
Een vallen en opstaan in onschuld.
Genees de oude wonden, en transformeer.
Toon onvoorwaardelijke affectie.
Weg van de kou, naar de warmte toe.
De zoete liefde smaakt naar zoveel meer.
Evolueer en groei door, met plezier.
Dat wat eens sluimerde bloeit op,
beweegt zich voort met schoonheid en gratie.
Een innerlijk weten compleet in balans.
Trouw en respectvol naar jezelf toe
Geluk en liefde is er in overvloed
De ware liefde zit in jezelf.





Geen opmerkingen: